Posted in Uncategorized

Jag är i en fas av färdigställande

Därför blir det många olika projekt i en och samma post.

Kuddfodralet köpte jag som ett halvfärdigt broderi med material på en loppis i Hälsingland. Jag tänkte att det är bästa sättet att lära sig järvsösöm: att ha ett projekt där jag kan se hur det är gjort och pröva att göra likadant samtidigt som jag kan jämföra direkt om det blev som det skulle. Nu är det äntligen färdigt och jag har nu förstått hur man gör. Och det måste jag ju veta när jag nu har ett hus i Järvsö där det har bott en tant som var en fena på järvösöm.

Näste projekt är en bordsduk, eller en kjol numera. När jag köpte bordsduken tänkte jag direkt att det kunde bli en kjol. Sen har den legat i flera år. Men nu ville dottern ha den och då klippte jag hål i mitten och gjorde en helklockad kjol av det hela. Spännande var upptäckten att bordsduken inte var rund utan oval. Då var det lite mer trixig att räkna ut hur mycket jag skulle klippa. Jag vek duken på längden och på tvären för att hitta mittpunkten. Sen mätte jag längs båda axlar 55 cm från nederkanten. Markerade båda mätpunkter och ritade sedan en rundad linje som i sin tur blev en oval. Men nästa gång ska jag ta reda på hur man geometriskt korrekt räknar ut omfång i en oval.

Sedan var det ju en lagning längst ner, nära nederkanten. Jag gjorde en laglapp av den urklippta biten från mitten och broderade mitt märke på den. Den ska sitta längst bak.

Linningen består av en remsa muddväv med en 2 cm resår inuti.

 

Author:

Vad jag vill bli när jag blir stor: allkonstnär och vis! Jag jobbar på det. Annars är jag präst i Svenska kyrkan, gift, trebarnsmamma och enligt sonen en ”behållare” eftersom jag spar de mest udda grejer för att återbruka. Blicken som ser möjligheterna i skräp och det bortvalda kan tidvis vara plågsam att äga: det finns inte tid för alla idéer. En del blir förverkligade och de ska få komma med i denna blogg.

Leave a comment